Hoe Belangrijk Is Slaap?

Hoe Belangrijk Is Slaap?

  • Post category:Gezondheid

Slaap is misschien wel één van de meest underrated topics in fitness. Dit is logisch, wanneer je overal om je heen hoort, dat mensen genoeg hebben aan een paar uur slaap. Veel succesvolle mensen zeggen, dat ze maar 5 uur per nacht slapen en dit genoeg vinden. Maar, is dit ook echt genoeg? Of moeten we toch iets meer rekening gaan houden met slaap? 

Slaap

Misschien heb je hier weleens over nagedacht. Waarom slapen we? Niet gek als je hier geen antwoord op hebt. Dit omdat dit nog niet helemaal duidelijk is. Er zijn veel theorieën, maar deze theorieën zijn niet gebaseerd op een wetenschappelijk bewezen feit.

Wel is duidelijk, wat de negatieve gevolgen zijn van te weinig slaap. Dit zijn niet alleen gevolgen op je progressie met betrekking tot fitness.

Te weinig slaap kan leiden tot onder andere een slechte gezondheid, ongelukken door te weinig focus of obesitas. De kans op obesitas is een stuk groter, wanneer je minder dan 8 uur slaapt per nacht. Dit is wetenschappelijk bewezen. Er zijn namelijk 2 hormonen die uit balans worden gehaald. Namelijk ghrelin en leptin. Ghrelin regelt je hongergevoel en deze wordt in grotere hoeveelheid aangemaakt, wanneer je niet genoeg slaapt. Leptin zorgt juist voor het gevoel dat je vol zit en deze wordt, bij te weinig slaap, minder aangemaakt.

Heb je nu echt 8 uur slaap nodig per nacht zoals hierboven is aangegeven? De gemiddelde persoon heeft ongeveer 7 tot 8 uur slaap nodig, om het lichaam te laten herstellen. Natuurlijk is het voor iedereen verschillend hoeveel slaap precies nodig is.

Slaap en fitness

Nu het allerbelangrijkste voor de fitnessers: Wat doet slaap met je progressie? Slapen is erg belangrijk wanneer je doel is om meer spiermassa op te bouwen. Slaap zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de HGH (human growth hormone) wordt vrijgelaten. Bij mannen wordt 60-70% van dit hormoon vrijgelaten, wanneer ze aan het slapen zijn. Te weinig slaap kan er dus voor zorgen, dat je minder groeihormonen aanmaakt en dus minder progressie boekt. Wanneer je te weinig slaapt, herstelt je lichaam ook niet volledig, waardoor de kans groter is, dat je blessures oploopt.