Maximaal Resultaat Door Middel Van Trainen Tot Spierfalen?

Maximaal Resultaat Door Middel Van Trainen Tot Spierfalen?

  • Post category:Fitness

Zorgt trainen tot spierfalen voor maximaal resultaat? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden te vinden. Maar wat is trainen tot spierfalen nu precies? Bij trainen tot spierfalen, voer je een bepaalde oefening uit, tot het maximale van de spier. Dit betekent dat je de beweging die je doet niet meer kunt maken. De spier is zo uitgeput dat gewicht geen rol meer speelt. Nu is de vraag: is dit een fundament voor spier- en krachtopbouw? Laten we de voor- en nadelen erbij pakken. 

Voordelen trainen tot spierfalen 

Als je niet tot spierfalen gaat, haal je niet het maximale uit elke set. 

Trainen tot spierfalen is de meest natuurlijke manier van autoregulatie. Autoregulatie betekent dat je doet wat je lichaam op dat moment kan. Zo kun je flexibeler omgaan met goede en slechte dagen. 

Nadelen trainen tot spierfalen

Door je sets tot spierfalen uit te voeren, bouw je elke set extra veel vermoeidheid op, waardoor je uiteindelijk over de gehele week minder volume kunt tillen. 

Trainen tot spierfalen leidt vaak tot een slechtere techniek (zeker laatste paar herhalingen). 

Door te trainen tot spierfalen kun je je progressive overload niet goed bijhouden, omdat de ene dag niet de andere dag is. 

Zoals je ziet heeft trainen tot spierfalen dus zijn voor- en nadelen. Veel verder zijn we dus nog niet gekomen. Wel kun je hierboven kijken wat beter bij jou past. Bekijk dus ook eerst wat je eigen doel is. Voor krachtopbouw is het beter om niet elke keer tot spierfalen te gaan. Dit omdat je naar een “1 rep max” werkt. Dit houdt in dat je opbouwt naar 1 keer pieken. Dit kun je beter doen met een piek schema. Als je focus is om met lagere intensiteit zover mogelijk te gaan, moet je wel tot spierfalen trainen, om je spieren de goede prikkel te geven. 

Conclusie

Of je gebruik wilt maken van trainen tot spierfalen hangt af van waar jouw eigen doel ligt en welke soort trainingsprogramma je volgt. Je kunt het natuurlijk ook  verschillende trainingsschema’s afwisselen.