Overtraining

Overtraining

Lees ik dit goed, kun je ook te hard trainen? Ja dit is zeker mogelijk. Zeker als je nog even 110% wilt geven nu de sportscholen weer open zijn, om je summerbody te realiseren. Hieronder gaan we je hier alles over vertellen. Wat overtraining is en hoe dit wordt veroorzaakt.

Wat is overtraining? 

Overtraining treedt op wanneer de trainingsintensiteit niet in balans is met je herstel. Nu de sportscholen weer open zijn, wil je natuurlijk gelijk alles geven, om je doelen te behalen voor de zomer. Dit kan dus averechts werken als dit niet in balans is met je rust. De kans is zelfs groot dat je meer moet rusten, omdat je lichaam weer moet wennen aan de trainingsbelasting. Als je niet goed naar je lichaam luistert is de kans groot dat je hard op weg bent naar het overtrainen van je lichaam. Zo kom je alleen maar verder weg van je doelen. Dit wilt niemand natuurlijk. Een aantal symptonen van overtraining zijn:

– Blijvende spierpijn 

– Moeheid in je lichaam (dagelijkse taken voelen al zwaar aan) 

– Een zwakker imuumsysteem (kans groter dat je ziek wordt) 

Als je overtraind bent is de kans ook een stuk groter dat je blessures oploopt. Dit omdat je lichaam niet meer goed herstelt terwijl je er nog wel veel van vraagt. Maar wat moet je nu doen als je toch te ver bent gegaan? 

Wat te doen als je overtraind bent?

Je kan niet heel veel doen om de overtraining snel weg te laten gaan. Het belangrijkste is dat je jouw lichaam even goed laat uitrusten en goed naar je lichaam luistert. Dit betekend ook goed slapen! Je hebt liever een dag teveel rust, dan dat je te snel weer begint en terug bij af bent. Wanneer je nog in een beginstadium zit kun je ervoor kiezen om nog wel te training, maar dan laag volume met weinig gewicht. Ook is het goed om op laag intensiteit te wandelen en ontspanningsoefeningen te doen. Daarnaast is je voeding nog belangrijker. Dit is de brandstof van je lichaam. Eet en drink zo gezond mogelijk, om je lichaam te stimuleren bij je herstelling. Niemand wilt overtraind raken, daarom beter voorkomen dan genezen. 

Hoe voorkom je overtraining?

Je voorkomt overtraining door goed naar je lichaam te luisteren, en goed voor je lichaam te zorgen. Eet goed, slaap goed en train verstanding. Je werk-rustverhouding moet goed zijn om overtraining te voorkomen. Bouw geleidelijk je training op en niet gelijk met te grote stappen. Laat je lichaam wennen aan de nieuwe trainingsprikkels. Wanneer het te veel is, zal je lichaam hier een reactie op geven. Luister hiernaar en pas je training hierop aan. 

Het kan erg lastig te zijn om de juist werk-rustverhouding te vinden. Ook de goede voeding hierbij is niet makkelijk. Bij All in 1 Fit helpen wij jou hier graag mee verder als jij hier moeite mee hebt.