Droogtrainen vs Bulken

Droogtrainen vs Bulken

Wanneer is het tijd om te gaan droogtrainen en wanneer is het tijd om te bulken? Een vraag waar alleen jij antwoord op kunt geven. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk?

Droogtrainen betekent simpel gezegd zoveel mogelijk vetmassa verliezen. Dit om er zo strak en dus droog uit te zien. Je doet dit door in een calorietekort te zitten (minder kcal binnenkrijgen dan je verbrandt). Optimaal is als je zoveel mogelijk spiermassa behoudt in dit proces. Hoe je dit doet lees je in deze blog.

Bulken is weer net anders. In dit proces is het doel om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen. Dit doe je door in een calorieoverschot te zitten (meer kcal dan je dagelijkse verbranding). Je komt hierbij natuurlijk aan. Streven is om dit in zoveel mogelijk spiermassa te realiseren. Daarbij hou je echter niet tegen dat je hierbij ook in vetmassa aankomt. That’s part of the proces.

Maar hoe kun je deze 2 processen het beste aanpakken?

Droogtrainen: Heb een streefgewicht en datum in kaart voordat je begint. Zo behoud je het overzicht. Het is extreem belangrijk dat je ruim de tijd neemt. Dit heeft meerdere redenen. 1. Je kunt zo nog onverwachte klappen opvangen 2. Mentaal geeft het je letterlijk en figuurlijk meer ruimte 3. Je verliest een minimaal aan spiermassa. Dit omdat je het in kleine stapjes kunt afbouwen. Wanneer je het zo snel mogelijk wilt doen, en dus in een groot calorietekort gaat zitten, zul je helaas veel spiermassa verliezen. Probeer daarom de tijd te nemen, en maar 100-200 kcal onder je dagelijkse verbranding te zitten. Zo beperk je het aantal spiermassa dat je in dit proces verliest.

Bulken: Probeer een lean bulk te doen. Dit is een bulk waarbij je nog wel veel goed voedsel eet. Vaak is de valkuil dat mensen een bulk zien als “ik mag alles eten wat ik wil”. Helaas is dit niet slim. Je zult hierdoor erg veel in vet aankomen en een minimaal aan spiermassa. Wat je wilt is in een lichte calorieoverschot zitten (100-200 kcal boven verbranding). Zo kan je lichaam ook wennen aan het proces. Je wilt dit nogmaals bereiken door goede voeding binnen te krijgen. Tuurlijk heb je nu de luxe om weleens ongezond te eten, maar probeer dit te beperken. Ook voor het bulken wil je graag de tijd nemen. De redenen hiervoor zijn: 1. Je lichaam moet wennen aan een calorieoverschot 2. Het streven is om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen in dit proces, niet zoveel mogelijk vetmassa. 3. Je geeft jezelf meer ruimte om zo af en toe van “slecht” voedsel te genieten.

De 2 processen zijn dus erg verschillend. Belangrijk is dat je weet wat je doet en waarom je het doet. Nu hebben we het alleen nog maar over de voeding gehad. De training verschilt ook erg in deze 2 processen. Hier meer over in een volgende blog. Wanneer je graag 1 van deze 2 trajecten in wilt gaan en je moeite ervaart helpen wij van All in 1 Fit jou hier graag mee verder. Wij zijn al meer dan 5 jaar gespecialiseerd in deze trajecten, en wij voelen ons vereerd als we ook jou kunnen helpen met het bereiken van je doelen!