Een Nieuw Voedingspatroon Aanhouden

Een Nieuw Voedingspatroon Aanhouden

Je nieuwe voedingspatroon heeft natuurlijk niet alleen met afvallen te maken. Vaak is het wel zo, maar niet bij iedereen! Het kan ook zo zijn dat je juist wilt aankomen, of dat je wel tevreden bent met je gewicht, maar gewoon gezonder wilt gaan leven. Weet dat je uiterlijk niet alles zegt over je gezondheid. Maar het is altijd goed om je eigen voedingspatroon onder de loep te nemen.

Wanneer je de stap neemt om een nieuw voedingspatroon aan te nemen is het belangrijkste (en moeilijkste) dat jij het lang termijn vol kunt houden. Zoals je misschien al hebt ondervonden is een quick fix nooit de oplossing voor je gezondheid. Hoe ga jij het dit keer wel volhouden?

Maak niet gelijk rigoureuze veranderingen in je voedingspatroon

Ik snap dat je heel erg gemotiveerd begint en gelijk alles wilt aanpassen, maar het moet ook realistisch blijven. Om van 1 zak chips per dag naar nooit meer chips eten te gaan is een erg groot verschil dat 99/100 keer op lang termijn niet vol te houden is (medische redenen weggelaten). Het is daarom ten eerste belangrijk je eigen valkuilen te kennen. Wanneer je deze kent kun je hier oplossingen voor verzinnen. Bijvoorbeeld: “Ik wil graag 10 kg afvallen binnen een half jaar. Chips is mijn valkuil omdat ik dit zo lekker vind. Normaal at ik een zak per dag.” Probeer dit nu af te remmen door een handje chips per dag te pakken. Zo heb je toch nog je chips, maar wel op een veel gezondere manier. Andere manier kan zijn, eet alleen nog chips in het weekend. Belangrijkste is om erachter te komen wat voor jou werkt!

Maak het jezelf niet te moeilijk

Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer wanneer ze eraan beginnen. Hierdoor raken ze overweldigd wat resulteert in opgeven. Maak het jezelf daarom niet te moeilijk. Wat kan helpen is alles ophakken in een mooi stappenplan. Zo breng je de druk van de ketel en heb je een beter overzicht van wat je precies moet doen.

Herinner jezelf dagelijks

Het maakt niet uit hoe je jezelf herrinerd, als je dit maar elke dag doet. Dit kan heel cliche met een briefje op de spiegel zijn, maar ook een dagelijkse herrinering op je telefoon doet z’n werk. Wanneer je jezelf elke dag herrinerd waarom je dit wilt volhouden zal je motivatie veel hoger zijn. Dit is handig, zeker op de dagen dat je meer moeite hebt.

Trakteer jezelf

Het is ook belangrijk om jezelf weleens te belonen. Het is al heel knap dat je de stap hebt gezet naar een gezonder voedingspatroon! Hier mag je jezelf echt weleens voor belonen. Belangrijk is wel dat je dit effectief doet. Dit betekent dat je niet gelijk een hele zak chips eet, want dan is de kans alweer groter dat je terugvalt in het oude patroon. Het betekent dat, wanneer je bijvoorbeeld een keer op een feestje bent, je echt wel een stukje taart mag mee-eten. Dit is als het goed is sporadisch wat het binnen de grenzen houdt. Een tip is ook dat als je al weet dat je op de dag minder gezonde dingen gaat eten/drinken, je voor de rest van de dag minder calorieën binnenkrijgt.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er genoeg tips om je scherp te houden, en dit keer wel je voedingspatroon aan te passen. Dit voor de lange termijn! Dat is wat telt. Het voordeel aan lange termijn is ook dat je weleens uit de bocht mag vliegen, zolang je het maar weer goed oppakt. De relatie met je lichaam gaat nog heel je leven mee, behandel het daarom ook op de manier dat jij behandeld wilt worden.